4 Eylül 2017 Pazartesi

Havacılık- Uçakların Kimlikleri Kuyruk Tescilleri Neden Var..


Resimde gördüğünüz uçak hayatımda bindiğim ilk uçak.. RJ100 Türk Hava Yolları.. Ankara’dan Erzurum’a giderken annemle binmiştim ilk kez. Lisedeydim, insanın ayaklarının yerden kesilmesi kavramı hep bir deyim olarak yer etmişti aklımda. İlk kez gerçekten havalanacak, yukarıdan bakacaktım her şeye..
Öncesinde birkaç tüyo almıştım nasıl bir şey olduğuyla ilgili, cam kenarına kurulduktan kısa bir süre sonra uçak hareket etti ve az sonra artık havadaydık. Evet işte o an çok güzeldi, tekerlekler yerden kesildi ve her geçen saniye daha da yükseldik ve 11.000 metre..
Her şey küçücük kalmıştı aşağıda; evler, arabalar, tarlalar.. Hayatımda uçarak ilk defa izlediğim o manzara, benim her zaman havacılığa amatör bir tutku duymamı sağladı belki de. Bu blogta da ara sıra "Havacılık'' etiketi ile sizlere içimden geçenleri yazıp, bazı küçük bilgiler vermeyi hedefliyorum. 
Bilinen gerçekleri bir kenara koyup daha değişik, daha ilgi çekici konulara değineceğiz havacılık kısmında. Çeşitli havayollarından pilot ya da kabin ekibi arkadaşlarımızla röportaj yapmak için de fırsat kollayacağız.
Peki bugün hangi konudan bahsedeceğiz? Bir çoğumuz uçağa binmişizdir, binmediysek de en azından televizyonda ya da internette görme fırsatımız olmuştur. Uçakların kuyruklarında birkaç harften oluşan bir şeyler gördünüz mü hiç? Ve hiç düşündünüz mü bunlar ne işe yarar diye? 


Örneğin TC-AZP, bu harfler her uçağın kimliğidir aslında. Teknik adı "Kuyruk tescili" dir. Her uçağın ayrı tescil numaraları vardır. Harflerin başındaki TC ise genellikle hangi ülkeye ait olduğunu ifade eder. Ülkemiz içinde de farklı havayollarının belirli harfleri vardır. Mesela THY’nin uçakları genellikle "J" harfi ile başlar, "J" kombinasyonu tükendiği için şu an "L" ile devam etmekte. Pegasus ise "A" ve "C" harflerini kullanır. Onur Air’de ise "O" harfi ile başlar tesciller. Tüm bu sistemin amacı ise azami dikkat ve özenin gösterilmesi gereken havacılıkta uçakların birbirinden en net şekilde ayrılması ve her birinin tanınmasıdır. Bu konu Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün sitesinde şu şekilde açıklanmıştır: "Bir hava aracının bir ülkeye ait olarak millileşme özelliği kazanabilmesi ülke sivil havacılık otoritesi siciline kaydedilmesi gerekir".
FlightRadar24 isimli bir site var, buraya girdiğinizde bir uçağın kuyruk tescilini arama kısmına yazarak o uçağın o anda nerede olduğunu rahatlıkla izleyebilirsiniz, tabii o an uçuyorsa. Hatta bunu kendinize ufak bir oyun haline getirebilirsiniz. Her uçağa bindiğinizde kuyruk tescilini not alın, daha sonra bir yerde karşılaşırsanız o uçakla, onu tanıyıp, anılarınızı ve yolculuğunuzu hatırlamak hiç zor olmayacaktır.
Havacılıkla ilgili ufak bir not ile başladık ‘Havacılık’ etiketimize. Zamanla daha değişik, daha ilginç şeylere..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder